LinkedIn is zakelijk netwerk waarop zowel werkgevers als werknemers actief zijn. Het een waardevolle tool in een tweede spoor traject, omdat het helpt om je netwerk uit te breiden, jezelf zichtbaar te maken en toegang te krijgen tot specifieke vacatures en informatie. Het geeft je de controle en middelen om je zoektocht effectief te maken en te focussen op jouw mogelijkheden.
0. Profiel aanmaken:
Indien je nog geen account hebt aangemaakt op het zakelijk netwerk LinkedIn dan is het verstandig dat je doen. Via www.linkedin.com kom je o de website terecht en kun je een account aanmaken.
1.Profieloptimalisatie:
Opdracht: Werk aan je LinkedIn-profiel door een (professionele) profielfoto toe te voegen, een boeiende kopregel te formuleren en een samenvatting te schrijven die je professionele reis, vaardigheden en toekomstige doelen belicht. Zet ook het teken 'open to work' aan bij je profielfoto. Zo zien werkgevers en recruiters dat ze je kunnen benaderen voor werk.
Doel: Verbeter de eerste indruk die je online achterlaat en maak je profiel aantrekkelijk voor recruiters en werkgevers.
2.Netwerken op LinkedIn:
Opdracht: Voeg minimaal 10 nieuwe connecties toe aan je netwerk, waarbij je de focus legt op professionals binnen jouw branche of gewenste carrièrepad. Stuur hen een persoonlijke uitnodiging waarin je kort je situatie en carrièredoelen deelt.
Doel: Breid je professionele netwerk uit om meer kansen te creëren en gebruik te maken van de kracht van netwerken.
3.Jobsearch op LinkedIn:
Opdracht: Voer gerichte zoekopdrachten uit naar vacatures die overeenkomen met jouw vaardigheden en interesses. Solliciteer op minstens twee vacatures en volg de bedrijven die je aanspreken.
Doel: Actief deelnemen aan de arbeidsmarkt en gebruikmaken van LinkedIn als een platform voor het vinden van vacatures.
4.Contentcreatie:
Opdracht: Deel een relevant artikel, blogpost of ander waardevol contentstuk op je LinkedIn-feed dat aansluit bij jouw expertisegebied. Voeg een persoonlijke noot toe over waarom dit relevant is voor jouw carrièredoelen.
Doel: Vergroot je zichtbaarheid en positioneer jezelf als een deskundige binnen jouw vakgebied.
5.Groepen en Communities:
Opdracht: Word lid van twee LinkedIn-groepen die relevant zijn voor jouw branche of interesses. Plaats een zinvolle reactie op een discussie binnen elke groep en stel minstens één vraag om interactie aan te moedigen.
Doel: Actieve betrokkenheid bij relevante groepen vergroot je online aanwezigheid en biedt kansen voor waardevolle connecties.
Evaluatie: Bespreek tijdens een follow-upsessie de ervaringen en resultaten van de opdrachten. Kijk naar vera nderingen in de mate van interactie, nieuwe connecties en mogelijke vacatures. Pas de LinkedIn-strategie aan op basis van feedback en voortgang